torsdag 21 juni 2007

SAFARI

Nu har jag kommit tillbaka fran min safari, helt otroligt fantastiskt vackert och fascinerande! Onskar jag kunde visa er mina foton, men internety ar for langsamt for att kunna ladda upp bilderna. Men jag sag massor med djur. Hippos, geoparder, elefanter, hyenas, pumbas, lejon , gamar… Och vi bode pa ett fantastiskt fint hotel, lyxigt varre. Vi aktre relativt billigt;2200kr for tredagar med allt inclusive. Men billigt innebar dalig bil,hehe. Sa det var ingen sandar open 4WD direct. Vi hade en Toyota hiace, utan stotdampare, 4WD dock, men jag var ratt sa om I rumpan efterat, en del skumpoande och mycket hoppande. Vagarna ar ofta sa daliga att vi var tvugna att kora brevid vagen. Inte sallan gors en detour-vag brevid vagen, sa man kan valja den som ar minst dalig dagen till ara.

Nu ar jag tillbaka och det kandes faktiskt som att komma hem, vilket ar en trevlig kansla. Folket kanner igen mig I slummen nu och sa att det saknat mig, hehe. De sager till Jospeh at than ar bra som tagit hit en mosongo, sa deras barn kan se en viting. De tar mycklet halsande och hejande.

Mest aktuellt ar att fa igang ett internet café har. Jospeh ville starta det I Kisumu stad, men jag har fatt honom att andra det till att lagga det I slummen, tror det ar mer behovligt har.

Vi kommer att starta med att lara ut baskunskaper I datorer till larare, som sedan kan lara vidare till sina elever. Kenyanska staten har bestammt att alla larare ar sjalva ansvariga for att bli datorkunniga, nagot de maste vara. Nar vi val fatt tillrackligt med datorer kan vi oppna internetcafet. Det finns flera mojlighheter med att starta ett internetcaf’e I Nyalenda slummen. For att fa den sakerhet vi behover kan vi anvanda en cointainer. Som vi antingen far kopa har eller ett annat alternative skulle vara att skeppa en container fran sverige. Da skulle denna kunna fyllas med alla datorer och andra secondhand saker som folk och foretag ar villiga att skanka. Jag inser att detta ar ett mycket tidskravande project,m sa vi far se hur det blir. Det kanske ar clattare att fa pengar till att kopa en har.

Vadret ar varm och torrt just nu, som en riktig svensk kanon dag, utan bad och jordsgubbar. Det far bli kalla duschar (inte mycket av val) och mango istallet. Kanner mig inte vidare ren nagonsin, sa ar det nar vattnbet I kranen, nar vi har nagot, kommer fran en brun sjo. Just nu har vi inte haft vatten I 5 dagar, da nagon pipe har gatt sonder och reservdelar maste komma fran Nairobi…Hela Kisumu ar utan vatten, jepp saker hander snabbt har. Men nu hard et borjat droppa I kranarna igen, skont att kunna spola ;-)

Nu ska vi ata lunch! Ha en bra midsommar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan gumman!!

Å så roligt att läsa din blogg!!
det låter som du mår toppen!!

Nya jobbet går fint..roliga människor men mycket att lära. En helt ny värld..

Tänkte önska dig en trevlig midsommar!
Puss o Kram Helena