tisdag 3 juli 2007

Fodelsedag!

Jag har blivit sagd att fodelsedagar inte firas I de fattigare delarna av den Kenyanska befolkningen. Da de ar fattiga och en jakla massa barn. I och med att jag inte ar den som ar den som inte glommer fodelsedagar eller satter den i top pa favoritdagar spelar det mig inte jattestor roll. Dock tankte jag att det var en bra dag att bjuda familjen Olale pa en svensk middag. Det skulle komma 10 pers, vilket tar ett tag att forbereda mat till. Speciellt nar allt tillagas pa gickon, dvs bara mojligt att gora en sak at gangen.

Handlade mat for 150 kr pa kenyas stora stormarknad. Det blev hemmagjorda kottbullar pa 2 kg biffars, potatismos med muskot, brunsas, stekt lok istallet for lingonsylt, som inte dirket gar att fa tag pa. En gronsallad och en till sallad, da de aldrig ater sallad har. Till efterratt blev det risalamalta. Tog ungefar 4 h att laga allt, men jag blev riktigt nojd med resultatet, smaka gor gott. Och de tyckte alla att jag klarat av mitt test i storkok av svenska mat. Och de gillade det, damerna tog nagra recept fran mitt huvuvd och var fascinerade over hur gott stekt lok smakar.. Det Kenyanska koket ar inte det mest improviserande eller testa-nytt om man sager sa.

Det roliga var aven vilka som kom nar jag bjod familjen; Mor, far, syster och bror, med respektive, rektorn pa skolan och narmsta vannen. Jag hade forvantat mig avcen de yngre barnen, fosterbarnen med och minus rektor och gammal van.. Intressant, sa jag far nog gora en favorit i repris for ungdomarna under 25, nar jag har icke-sonderbranda fingrar. De hanterar mycket hett har och har inga redskap for detta, utan ihopvikta papperbitar och tidningar anvands, aj!

Nar vi hade atit upp risalamaltan och min kara familj hade ringt och sjungt for mig, TACK! Kommer helt plotsligt Joseph och Crissy ut med tarta med ljus, sjungande och alla stammer in, sa har de alla kopt presenter till mig.

Lagom chockad! Fint!

Nu har jag bara en manad kvar tills jag kommer hem, swoom!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.